AI på arbejdspladsen

Den menneskelige faktor  

 

AI-teknologierne åbenbarer en verden af muligheder og dilemmaer – og det kræver ledelse af det vi kalder “den menneskelige faktor”. Når vi kigger med ledelsesmæssige briller på den digitale transformation og fremtidens arbejdsliv, så kommer vi ikke udenom den menneskelige faktor i ledelsen af forandringer.

Kort sagt, hvis du oplever modstand imod den nye teknologi, så er der hjælp at hente i erhvervspsykologien. Som leder må du forstå hvilke behov der findes i medarbejderne og hvordan disse behov skal mødes, for at opnå engagement i implementeringen af nye teknologier.

Modstand mod teknologi er hverken ny eller uforståelig – den er bare en menneskelig faktor!

Mønstre af usikkerhed, frygt for tab af kontrol, status eller tryghed går igen – fra robotter i industrien i 1990’erne til nutidens digitale automationsværktøjer og AI-systemer. Når hjernen oplever jobusikkerhed og frygt, hæmmes læring og forståelse af nye systemer –en menneskelig faktor  i digitale transformationer.

Forandringsprocesser kræver  tillid, kommunikation og inddragelse. Forskning viser, at når ledere og medarbejdere er medskabende i implementeringsprocessen – gennem dialogkonferencer, interviews og personalemøder – styrkes motivationen og villigheden til at omfavne forandringer. Gennemsigtighed er afgørende: at kunne forklare baggrunden for beslutninger og komme med klare kriterier og tilbagemeldinger styrker tilliden til processen.

I dette perspektiv spiller de 3 principper fra “fair proces “– involver, forklar og sæt rammer og retning – en central rolle.

Uden én af disse dimensioner risikerer forløbet at opleves som uretfærdigt, hvilket dræner engagement og følgeskab. Grundlæggende psykologiske behov, som tryghed, inklusion, kontrol, kompetence, retfærdighed og magt, skal indgå i enhver forandringsstrategi. Som leder må du først mestre din egen usikkerhed, tvivl og modstand – kun derfra kan du navigere i dine egne og andres følelser, forestillinger og kritik – og derigennem opbygge en fælles positiv fremtidsforestilling.

Årets ord i 2023, ChatGPT, belyser AI’s nuværende gennembrud – og nødvendigheden af at perspektivere teknologiske innovationer med psykologisk indsigt. Teknologi og AI kan skabe stress, men også muligheder. Forskellen ligger ofte i, om man tror på sin egen succes med forandringen – og om omgivelserne fremmer eller hæmmer denne tro. Altsammen menneskelige faktorer.

Den menneskelige faktor påvirker implementeringen af AI på arbejdspladsen. Det er menneskeligt at være bekymret over forandringer og modstand mod teknologi er et kendt fænomen. Der findes mange gode veje til at arbejde med teknologiske forandringer.

“Forandringsledelse starter i dig dig selv. Du må selv kende dig selv og din egen evne til at rumme , lytte og acceptere tanker, forforståelse og følelser som slet ikke understøtter forandringen.”

Materiale om AI på arbejdspladsen:

Læs om automatiseringskonferencen 2026, hvor jeg deltager med oplæg og workshops.

https://www.virkplan.dk/events/automatiseringskonference-2026

https://www.linkedin.com/company/automatiseringskonferencen/posts/?feedView=all

På den Fælles offentlige automatiseringskonference i 2024 gav Karen Marie og skuespiller Anne Birgitte Lind, deltagerne på vores konference et enestående indblik i de psykologiske mekanismer i forandringsledelse.
Gennem et nytænkende sceneshow fik deltagerne en fagligt velfunderet indføring i de psykologiske mekanismer som kan spænde ben i automatiseringsprocesser.
Karen Maries psykologiske pointer gik hånd i hånd med Anne Birgittes levendegørelse af hvad automatiseringsprocesser kan gøre ved en leder.
Det gav den traditionelle oplægsform nyt liv og en involvering af publikum, som blev inviteret til aktiv pingpong og refleksion hvor der blev sat fokus på både følelser og ledelsesmæssige greb.

Der har været meget positive respons på oplæggets form og indhold, både på dagen og i evalueringen.
Det blev modtaget som meget lærerigt og formidlingen i særklasse når det ikke kun fortælles men også vises!
Vi har fået flere gode tilbagemeldinger om at oplægget kunne omsættes til dagligdags praksis og skabte værdi for deltagerne.

Lars Jul Jakobsen

Chefkonsulent Region Nord & programleder automatisering samt Fælles Automatiseringskonference.