Sygefraværshåndtering

Sygerfraværssamtalen med ligedele empati og klarhed.

 

Sygefravær skal behandles med omhu, for det følsomt for alle at have sygefravær.

At arbejde med nedbringelse sygefravær kræver noget!. Det kræver både en ærlig dialog, klare aftaler og et fælles mål for ledere og medarbejdere.

Nøglesituationerne i sygefraværsforløbet er sygefraværssamtalen.

“Sygefraværssamtalen skal udføres med lige dele professionalisme og empati, samtidig med at den skal give klarhed over hvad der nu skal ske.”

Det kræver øvelse at afvikle gode og konstruktive sygefraværssamtaler.

Mange tror at gode samtale værktøjer er tilstrækkeligt, men der er brug for mere end det.

Værktøjer er aldrig bedre end dem der bruger dem, så det kræver arbejde med dig selv som leder for at kunne være til stede på en autentisk, empatisk og tydelig måde i samtalen.

Gode sygefraværssamtaler kan knytte bånd, skabe tillid og betyde at du har loyale medarbejdere fremover.

 Organisationsudvikling og ledelse

Med fokus på kommunikation, samarbejde og trivsel lærer lederne, hvordan de kan skabe en arbejdsplads, der ikke blot reducerer sygefravær, men også forebygger det ved at identificere tidlige advarsler og handle proaktivt.

Om sygefraværssamtaler.

 

For at du kan skabe gode sygefraværssamtaler kræves både viden og færdigheder.

I jeres organisation har I ganske sikkert en masse viden om mulighedserklæringer, fastholdelsesplaner og metoder til opfølgning på handlingsplaner, der kan anvendes direkte i hverdagen.

Men alt dette er struktur og metodik og skaber ikke nødvendigvis følgeskab, tilknytning, håb og loyalitet hos de berørte medarbejdere.

Jeg tilbyder træning af færdigheder i at lave den gode sygefraværssamtale hvor begge parter går afklarede videre.

Det sker gennem brug af cases (gerne fra jeres egen virkelighed) og praktiske øvelser sammen med en skuespiller der illustrerer de svære passager i samtalen.

Formålet er:

-At arbejde med lederens egne iboende styrker og snubletråde til at holde balancen i en svær samtale.

– At give lederne konkrete teknikker og redskaber til at gennemføre sygefraværssamtaler effektivt
og empatisk.

-At sikre en struktureret tilgang til sygefraværshåndtering, der understøtter medarbejderens bæredygtige tilbagevenden til arbejdet.

Spørgsmål der kan bruges i en sygefraværssamtale

Første dags sygemelding

 

  • Hvordan har du det?’
  • Hvor længe forventer du at være væk?
  • Hvordan kan vi støtte dig?(er der møder vi skal aflyse, noget andet vigtigt?)
  • Har du brug for hjælp for at vende hurtigere tilbage?
  • Hvornår tror du, du kan vende tilbage?

 

Femte dags samtale

 

  • Hvordan føler du dig nu i forhold til første dag?
  • Er din tilstand blevet bedre eller værre?
  • Hvad påvirker din tilstand mest?
  • Hvordan kan vi støtte dig bedre?
  • Kan vi ændre noget for at hjælpe dig?

 

Samtale efter 14 dage

 
  • Hvordan har din tilstand udviklet sig?
  • Er der arbejdsrelaterede faktorer, der påvirker dig?
  • Hvad har fungeret godt eller dårligt indtil nu?
  •  Hvad giver dig energi og overskud?
  •  Hvordan kan vi tilpasse dine opgaver for at lette din tilbagevenddn?
 

Samtale efter 28 dage

 

  • Hvordan har din tilstand ændret sig siden sidst?
  • Er der nye udfordringer for din tilbagevenden?
  • Hvilke tiltag har været mest hjælpsomme?
  • Har du brug for yderligere støtte?
  • Hvad forventer du i de kommende uger?

       

      Hvorfor sygefraværs håndtering?

       

      – Og hvorfor er træning i sygefraværssamtaler en god idé?

      – Fordi gode samtaler om fravær  kan bidrage til at forebygge længerevarende sygefravær. Regelmæssige samtaler kan afdække problemer tidligt og dermed give begge parter muligheden for at lave justeringer i arbejdsmiljøet og opgaverne. Nogen gange er der tale om en varig løsning og andre gange om en overgang, indtil medarbejderen er frisk igen.

      – Fordi der kan ske en opbygning af tillid. Den gode og empatiske sygefraværssamtale viser medarbejderen, at lederen interesserer sig for deres trivsel og helbred.

      – Fordi gode resultater starter med klare forventninger. Sygefraværssamtaler kan hjælpe med at sætte realistiske mål for tilbagevenden til arbejdet og sikre, at både leder og medarbejder har samme forventninger.

      – Fordi samtalen med medarbejderen giver mulighed for at tilbyde relevant støtte, som kan hjælpe medarbejderen med at komme tilbage på arbejdet hurtigere og på en bæredygtig måde.

      Fakta om sygefravær i Danmark

       

      Sygefravær i Danmark medfører betydelige økonomiske og menneskelige omkostninger.

      En analyse fra Dansk Arbejdsgiverforening viser at  de samlede omkostninger til sygefravær beløber sig til omkring 46 milliarder kroner årligt-

      Arbejdsgiverne afholder cirka 70 procent af udgifterne.

      Mentale helbredsproblemer udgør en væsentlig del af sygefraværet og medfører store samfundsøkonomiske konsekvenser.

      En hvidbog fra 2010 anslår, at de samlede direkte og indirekte omkostninger ved mentale helbredsproblemer i Danmark årligt er 55 milliarder kroner. De direkte omkostninger til behandling udgør kun godt 10 procent af dette beløb, mens hovedparten skyldes førtidspensionering, langvarigt sygefravær og nedsat produktivitet.

      En rapport fra VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd –opdaterer dette estimat og anslår, at de samlede samfundsmæssige omkostninger ved mentale helbredsproblemer nu er omkring 141 milliarder kroner årligt.

      Stressrelateret fravær alene koster danske arbejdspladser mindst 16,4 milliarder kroner om året i tabt arbejdsfortjeneste.

      Dette er blot de økonomiske omkostninger, som sygefravær og mentale helbredsproblemer påfører både virksomheder og samfundet som helhed. Derudover er der betydelige menneskelige omkostninger for de medarbejdere og ledere som bliver berørt af sygefraværsperioder, herunder nedsat livskvalitet og risiko for udstødelse fra arbejdsmarkedet.