APV for ledere
Brug APV for ledere til at håndtere udfordringer
Som leder står du dagligt over for en række udfordringer. Du skal agere i nye og fremmede situationer, sikre medarbejdernes trivsel og nå de aftalte mål i en kompleks hverdag med modsatrettede krav. Dette kan medføre et konstant pres og en risiko for stress og overbelastning i lederrollen. APV for ledere kan hjælpe dig med at få et klart overblik over, hvordan du bedst håndterer disse udfordringer og sikrer et godt arbejdsmiljø – både for dig selv og dine medarbejdere.
Det er vigtigt at forstå, at APV kortlægning ikke kun handler om at finde problemerne, men også om at skabe konkrete løsninger, der forbedrer både trivsel og effektivitet. Man skaber et fælles engagement og sammenhold i ledergruppen i forhold til at trives og lykkes med opgaverne. Man forebygger mistrivsel blandt lederne, og man skaber muligheden for tidlig indgriben, hvis det viser sig, at der er tegn på dårlig trivsel eller begyndende stress hos lederne.
“APV kortlægning er et effektivt redskab til at identificere de områder, hvor der er behov for forbedringer i dit lederskab eller i virksomhedens arbejdsmiljø.”
APV kortlægning
Hos Erhvervspsykologen Aarhus hjælper jeg ledere med at få et klart billede af deres arbejdsmiljø, så de kan fokusere på de områder, der kræver ekstra opmærksomhed. APV for ledere bidrager ikke blot til at skabe et bedre arbejdsmiljø, men også en stærkere og mere sammenhængende ledergruppe.
Jeg har 30 års erfaring som erhvervspsykolog, og jeg har specialiseret mig indenfor forholdene omkring lederens psykiske arbejdsmiljø. I løbet af min tid i diverse forskellige arbejdsmiljørådgivningsvirksomheder og kommuner har jeg arbejdet meget med APV kortlægning, og jeg har designet og gennemført både kortlægningsprocesser og opfølgningsprocesser.
Hvad er APV?
APV er en arbejdspladsvurdering, der bruges til at identificere, vurdere og håndtere arbejdsmiljøproblemer. Det er en lovpligtig proces, som har til formål at sikre, at virksomheder løser og forebygger disse problemer, hvad end der er tale om fysiske eller psykiske risici. APV er nødvendig for at sikre medarbejdernes sikkerhed og sundhed, og processen hjælper virksomheder med at forebygge arbejdsrelaterede skader og sygdomme, forbedre trivsel og mindske sygefravær. Alle virksomheder skal opdatere APV’en mindst hvert tredje år eller ved væsentlige ændringer.
En APV giver viden om, hvor der skal sættes ind med forebyggelse for at undgå belastninger i arbejdet, og AVP for ledere fokuserer målrettet på ledergruppen. Man kan f.eks. arbejde med bedre kommunikation mellem to afdelinger, arbejde med tilliden til ledelsen, skabe større klarhed om, hvem der har ansvar for hvilke opgaver, og sikre, at der er ressourcer i form af tid og viden til at løse opgaverne.
Inspiration til spørgsmål til APV for ledere
I sektionen nedenfor finder I forslag til spørgsmål, I kan bruge, hvis I vælger at lave en særskilt APV for ledere. Spørgsmålene er en hjælp til at få fokus på de særlige faktorer, som gør sig gældende for ledernes psykiske arbejdsmiljø.
Man kan enten bede lederne udfylde skemaet hver for sig, hvorefter dataene samles sammen og præsenteres som et samlet billede på ledernes trivsel, eller man kan vælge at lave en APV for ledere i form af en gruppesamtale. I processen kan man vælge at lade lederne svare med andre ord eller angive en talværdi for deres svar på en skala fra 1-10, hvor 1 er = nærmest intet, og 10 er = i meget høj grad.
Vær opmærksom på den klassiske APV-fælde, når I laver APV for ledere. Det er ikke altid nødvendigt at lave handleplaner på noget, som er scoret lavt – måske er det ikke vigtigt for lederne. Man bør dog overveje at søge professionel hjælp, hvis den samlede score på en enkelt af de fire skalaer i APV’en for ledere ligger under 4, eller den samlede score på alle skalaer ligger under 5.
Spørgsmål til APV for ledere
1. Støtte fra andre
- I hvilken grad oplever du at have støtte fra dine kolleger, når opgaverne kræver det?
- I hvilken grad oplever du at have støtte fra dine overordnede, når du har brug for det?
- I hvilken grad oplever du at have støtte og relevant hjælp fra resten af organisationen, når du har brug for det?
2. Udviklingsmuligheder
- Hvordan vurderer du dine muligheder for at udvikle dine færdigheder og viden i din nuværende rolle?
- Hvordan vurderer du organisationens støtte til din læring og udvikling?
- I hvilken grad oplever du, at der er plads til at eksperimentere og lære af fejl i dit arbejde?
- Hvordan kan organisationen bedre understøtte din læring og udvikling?
3. Indflydelse på eget arbejde
- Oplever du at have tilstrækkelig autonomi i dit arbejde til at træffe beslutninger og forme din arbejdsdag?
- Hvordan vurderer du din evne til at prioritere og fokusere på de vigtigste aspekter af dit arbejde?
- I hvilken grad føler du, at du har kontrol over dine arbejdsopgaver og ansvar?
- Føler du, at organisationens strukturer og politikker giver dig mulighed for at forme dit arbejde efter dine styrker og mål?
- Hvordan kan organisationen forbedre din indflydelse og autonomi i din rolle?
4. Restitution og balance
- Hvordan vurderer du dine muligheder til at finde tid til restitution og refleksion i løbet af din arbejdsdag?
- Hvordan vil du vurdere balancen mellem arbejde og privatliv?
- Hvordan håndterer du arbejdspres og stress i din nuværende rolle?
- Oplever du, at organisationen understøtter restitution og balance for ledere gennem politikker og strukturer?
- Hvordan kan organisationen hjælpe dig med at opretholde en sund balance mellem dit arbejde og din personlige tid?